
We leven nog net in het jaar 2008. Dit is het jaar waarin alles kan en alles mag. Ook het begrip ‘’metroman’’ gaat een steeds grotere rol spelen in onze samenleving. Een metroman is een moderne man die houdt van cosmetica en mooie kleding.
De grote vraag is dan ook :’’ Wie zit op dit nieuwe type man te wachten?’’
Veel vrouwen geven eerlijk toe op metromannen te vallen. En waarom? Het is gewoon een trend. Een metroseksueel. Een man zoals vrouwen hem volgens trendwatchers het liefst zien. Een man die cosmetica geen vies woord vindt, die zelf op z'n kleding let, minstens één zachtroze overhemd in de kast heeft hangen, geanimeerd over kunst en cultuur kan praten, niet bang is om zijn zachte en emotionele kant te laten zien en bovendien geen homo is. Om zichzelf in al zijn behoeften optimaal te voorzien, van kleding tot huidverzorging, woont deze zelfbewuste man in een metropool, vandaar metroman.
Nu kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen dat er ook mannen zijn die geen heteroseksueel zijn maar ook net geen metroseksueel. En hoe weet ik dat? Ik woon er met één in huis en dat is af en toe niet makkelijk. De metroman heeft namelijk verschillende kwaliteiten waarvan de metroman met wie ik in één huis woont er een aantal mist. Een metroseksueel is namelijk een stadsman met veel gevoel voor stijl en uiterlijk, en die daaraan ook veel tijd en geld spendeert.
Nou de dingen die de metroman bij mij in huis mist zijn de stad en de tijd. Deze metroman woont namelijk in een dorp in plaats van een grote metropool en werkt zo hard dat hij geen tijd heeft om zijn cosmetica te kopen. Nu heeft deze metroman daar een oplossing voor gevonden. Hij gebruikt de cosmetica van de vrouwen in huis. En dat is nou het probleem! Ineens heeft de vrouw voor wie crèmepjes, lotions en andere beautyproducten zo belangrijk zijn niks meer over omdat de man alles op zijn lichaam smeert. De tijd die hij dan wint met het niet naar de winkel gaan steekt hij dan dus in het bekijken van zichzelf in de spiegel……
Ik vind dit dus een halve metroman. Ook qua het tonen van gevoelens blijft de halve metro man een beetje achter. Ze bespreken veel maar voor het tonen van gevoelens doen ze toch een masker op.
Voor de ‘’gewone’’ metro mannen is dit een anders. Hij maakt zich namelijk met plezier de terreinen eigen die voorheen exclusief het domein van de vrouw waren. Deze eeuw heeft de man de moed gevonden om het vrouwelijke domein te ontdekken, zonder angst zijn status als 'echte' man te verliezen. Volgens de deskundigen vinden vrouwen deze nieuwe gevoelige man het einde. Je kan er gezellig mee winkelen, gevoelige films mee kijken, ze hebben een luisterend oor en storten ook zelf geregeld hun hart uit. Meer en meer mannen zijn bereid dat risico te nemen, want je hart luchten is voor mannen (metro of hetero) nog steeds een hele opgaven.
Maar toch in het jaar 2008 lijkt de zichzelf respecterende man er niet aan te ontkomen zichzelf metro te noemen. Ook al is het een hetero, homo, halve metro of een ‘’echte’’ metro.
Hoe wordt je een metroman?
Om de transformatie wat makkelijker te maken voor de onzekere man die nog in zijn heteroseksualiteit was blijven steken, verscheen afgelopen jaar het boekje The metrosexual guide to style, a handbook for the modern man. Enkele onvergeeflijke kledingmisdaden volgens dit boekje: witte schoenen, kleurige vesten, kersttruien en bandplooi-broeken. Enkele onmisbare kledingstukken en accessoires: goede witte T-shirts voor onder witte overhemden, goede zwarte T-shirts voor onder zwarte overhemden, een duur gewoon horloge en een duur sporthorloge.
Een typisch kenmerk van de metroman: hij is ontzettend met zichzelf bezig en moet dat vervolgens ook de hele wereld kenbaar maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten